Isnin, 30 Mac 2015

THE CROWN - possessed 13

Tahun 2004 masa aku masi belajar dekat UiTM, Kota Kinabalu(dah masuk semester 2) dan kalau tak silap aku masa tu(sabtu dan ahad) berlangsung sukan antara kursus dan aku join team bolasepak Banking group. Team aku tersingkir awal pada sebelah pagi dan sudah semestinya memberi peluang untuk aku jalan-jalan ke bandar Kota Kinabalu pada sebelah petang. Macam biasa tiap-tiap sabtu dan ahad kalau tiada aktiviti memag aku dan rakan-rakan keluar jalan-jalan cuci mata..hahahaha Aku kalau jalan mesti sasaran utama  akan pergi ke Kompleks KK plaza, Wisma Merderka dan Area Asia City sebab lubuk nak cari kaset metal memang ada dekat situ. Rasanya masa tu aku hanya pergi ke Kompleks KK Plaza disebabkan masa yang terhad(pergi waktu petang) dan kena balik kampus awal sebelum pukul 7 malam. Aku beli kaset The Crown ni dekat kedai Goblinz dan tauke tu siap promote lagi dekat aku sekali dengan kaset Amon Amarth. Tapi disebabkan bajet terhad, aku hanya beli kaset The Crown. Lagipun aku dah tau serba sedikit tentang band ni melalui majalah.

Bila dah balik kampus aku terus pasang kaset ni dekat walkman  sambil belek-belek kulit kaset yang panjang hampir 1 meter. Tapi masalahnya kaset yang aku beli dua-dua sama. Dua-dua kaset 1..itulah padah bila beli tanpa periksa betul-betul. Rupa-rupanya kaset 2 masih di kedai. Pukiayam betul!!!hahaahahah. Terpaksa lah aku esok paginya pergi ke kedai kaset tersebut untuk tukar balik kaset yang sama ni. Dah sampai dekat sana kedai tak buka lagi,,,rupa-rupany buka pukul 1 petang...sial betul...hahahahaa. Lepas dapat kaset balik lah.Sampai kampus pada pukul 2 petang dengan perasaan gembira nak layan kaset ni. Kaset 1 mengandungi semua lagu dalam album possessed 13 manakala kaset dua adalah kompilasi demo-demo awal band yang masih lagi menggunakan nama Crown of Thorns dan juga lagu-lagu extra termasuk lagu cover Bathory "burning leather". Kalau album "possessed 13" yang terdapat dalam kaset 1 yang muziknya lebih kepada Death Thrash Metal, kaset 2 pula yang mana lagu-lagu dalam demo mereka masih lagi memainkan muzik old school death metal.  Terus terang aku cakap yang aku lebih meminati kaset 2 dan sampai sekarang kaset 2 masih lagi jadi playlist aku.

Cover kaset ni yang panjang hampir 1 meter pun boleh jadi masalah bila nak lipat masuk ke dalam kotak kaset.-tebal. Cuma inlay dalam cover kaset 2 sahaja yang kosong. Memang tebal dan yang penting puas hati. Kaset ni dikeluarkan oleh label POP dibawah lesen Metalblade.(Rasanya Label POP ni berasal dari thailand) dan aku beli dengan harga rm24 kalau tak silap aku. Kalau tengok logo The Crown memang mirip 99% macam logo Earache Record. Yang menariknya bila tengok cover album ni macam tengok poster filem-filem seram klasik. Band ni terpaksa menukar nama dari Crown of Thorns kepada The Crown disebabkan ada sebuah band bukan metal yang menggunakan nama yang sama dan menuntut hak rasmi nama band mereka. Search je dekat youtube nama "crown of torn" dan itulah band yang menuntut agar The Crown menukar nama asal band mereka melalui tindakan undang-undang. Band tu memang tak best pun..hahahaha. Rasanya kes ni sama macam band lagenda Death Metal tempatan kita iaitu band Suffercation. Tapi jangan hairan pulak bila search dekat youtube  terjumpa video Crown of Thorns -"Angel die" yang sememangnya dahsyat, hebat dan best...sebab itu adalah band The Crown...hahahaaha

disebabkan aku malas nak belek cover kaset 1, aku upgrade cover kaset 2 yang kosong dan memudahkan aku meneliti lagu-lagu jika kaset 2 dimainkan...hahahaaha











4 ulasan:

  1. betul tu...leceh betul kalau inlay yang jenis panjang berjela...best tu memang best...tapi bab nak lipat balik tu mesti tak berjaya...

    btw...tq...sebuah lagi band yang aku tak tau...tapi kalau Crown of Thorns yang lagi satu tu aku tau...dulu awal 90an pernah baca ceritanya kat Kerrang...

    BalasPadam
  2. nasib baik dulu GNR use your illusion i and ii kaset satu kuning satu biru.
    hahaha

    BalasPadam
  3. wa baru tahu band ni,
    bab inlay tu ada lagi satu yg jenis A4 tu. nak lipat balik punya payah... bikin malas mau buka.

    BalasPadam
  4. Inlay kaset yg panjang ni aku selalu failed nak lipat balik..kalo dulu2 sebelum kemaruk cd ngan rekod,dengar lagu sambil layan inlay kaset mmg heaven..
    Btw,tq aku pun baru tau band ni..nanti aku cekidot

    BalasPadam