Selasa, 1 Disember 2015

SIL KHANNAZ - Thunder Roar

Terus terang aku cakap bahawa band pertama yang membuatkan aku tertarik dengan Death Metal adalah Sil Khannaz iaitu pada sekitar awal tahun 2001, dua bulan sebelum isu Black Metal menyerang Malaysia. Sebelum Sil Khannaz, dekat kepala aku hanya ada Iron Maiden, Cromok, XPDC, FTG, Metallica...sangat cetek pengetahuan aku..hahahaha. Aku dengar lagu-lagu Sil Khannaz pun melalui jiran sebelah rumah aku dan sejak itu bermulanya minat aku terhadap muzik death metal.
Pada mulanya aku hanya ingin beli EP ni dalam format cd sahaja, tapi disebabkan cover cd dan kaset berbeza, aku terus mengambil keputusan membeli kedua-duanya sekali. Lagipun masa tu ada duit lebih....hahaahaha EP Thunder Roar dikeluarkan oleh label baru iaitu Mamat Records dalam format cd dan kaset yang mana format kaset pula hanya terhad kepada 100 cetakan. Pembeli format cd pula akan dapat percuma gambar poskad Sil Khannaz. Harga jualan hanya rm20 untuk cd dan rm15 untuk kaset. Murah dan berbaloi dengan kualiti cetakan kulit cd dan kaset. Mungkin 10 tahun akan datang harganya dah mencecah berkali-kali ganda...hahahaha
EP ni mengandungi empat buah lagu, dua lagu bahasa melayu dan dua lagu bahasa inggeris. Aku dah 5 kali dengar EP ni dan bagi aku, peminat EP pendita gila dan album gerbang kayangan pasti sukakan EP thunder roar ni kerana ramuannya hampir sama dengan EP dan album tersebut. Semua lagu memang kena dikepalaku. Berbanding dengan album terakhir Sil Khannaz iaitu berdiri antara panji-panji yang aku rasa agak susah sikit nak hadam. Sememangnya untuk kumpulan Death Metal di Malaysia pada pendapat aku, Sil Khannaz adalah juaranya dari segi penulisan lirik bahasa melayu.(pendapat peribadi aku lah) Kalau dari segi kualiti rakaman pun bagi aku Sil Khannaz tetap yang terbaik. 


5 ulasan:

  1. kenapa kau nda share kaset dalam nya tu haha. sebetulnya ni pun ada dalam list aku utk dibeli, tunggu dia punya giliran haha.. itu kaset pro tape, atau main tampal stiker. dgn bajet hujung2 tahun ni, rasanya aku beli satu format saja ni, klu kaset tu pro tape aku beli kaset, klu pakai tampal stiker, mmg skip tu. ohya nanti mamat fest boleh turun sana yeyyy

    BalasPadam
    Balasan
    1. tape x buka lagi..ttg surface printed pada kaset tu rasanya sama je..memandangkn tampal stiker lagi better sbb semua design tulisan npk..tp klu yg print tu bg aku skrg kualiti kilang cetak d malaysia ni mmg x memuaskn...design jadi x cantik n kdg2 x dpt baca tulisan..so better yg tampal stiker..

      Padam
  2. Eh bukan nebiula production yg terbitkan ye.album ni je lum beli.asek beli cd reissue jek..hehe

    BalasPadam