Khamis, 11 Februari 2016

INSIDE - rocking (metalhocolic) demon

Band Inside aku kenal secara kebetulan iaitu sekitar tahun 2001, dimana pada waktu tu aku nak berikan hadiah percuma untuk pakcik aku yang minat Yngwie Malmsteen. Aku hadiahkan beliau vcd cetak rompak Yngwie Malmsteen live in Leningrad. Aku hadiahkan vcd tersebut disebabkan tahun tersebut aku rapat dengan beliau dan bila aku datang kerumahnya dan dia siap bagi tonton aku vcd live cetak rompak antaranya Iron Maiden live after death, Slayer live intrusion dan Metallica live Moscow. Dia tau yang aku minat muzik metal tapi malangnya dia hanya peminat gitaris, macam steve vai, malmsteen, ritchie blackmore, man keedal dan samad lefthanded. Tak sangka pula disebabkan vcd tersebut beliau hadiahkan aku demotape band Inside(darkness begin) dan Maar(eastern..mysterious..mystical..myth..). Memang gembira sangat lah jawabnya, macam kena loteri...hahahaha Cuma sayangnya disebabkan terlalu baik hati aku bagi pinjam kedua-dua demotape tersebut dekat rakan aku dan sampai sekarang tape tersebut tak pernah balik ke tangan aku...hahahahaha
Yang menariknya pada sekitar awal tahun 2006, rakan aku ada offer untuk bagi pinjam demo kedua Inside "hellish..hate..holocaust" yang dikeluarkan pada tahun 2005. Aku pinjam demo tersebut dan dia bagi terus dekat aku...(rezeki jangan ditolak)...hahahaha. Memang beza betul muzik Inside yang mana demo pertama lebih kepada melodic black metal manakala demo kedua pula lebih kepada gabungan black, thrash dan death metal. Kaset Inside "Rocking (metalhocolic) Demon" ni aku beli sekitar tahun 2010 dan kaset ni adalah kaset kompilasi dua demo Inside yang dikumpulkan dalam satu rilisan dan pertama kalinya dalam pro rilis. Sebelum ni demo-demo mereka hanya dikeluarkan dalam format d.i.y dubbing tape dan cdr. 
Band Inside sudah semestinya dikenali oleh peminat muzik ekstrim metal di Sabah kerana band ini sudah wujud sejak tahun 1999 lagi dan merupakan band generasi kedua ekstrim metal Sabah. Frontman band ni merupakan seorang yang aktif dalam scene underground sabah dan juga merupakan editor fanzine Perantaraan(dah masuk vol ke 4). Demo kedua mereka iaitu hellish..hate..holocoust rasanya terjual melebih 300 cetakan. Memang tidak menghairankan kerana lagu-lagu dalam demo tersebut sememangnya sedap dan mudah dihadam. Lagu rocking metalhocolic demon merupakan lagu yang paling popular setiap kali Inside beraksi di gig. Kira lagu crowd puller jugalah memandangkan riff-riff gitarnya yang simple dan catchy(ada bau punk/heavy metal dan black metal.) Yang pasti kaset kompilasi ni sudah pun mencapai status sold out kerana ianya dikeluarkan dalam cetakan terhad 110.


5 ulasan:

  1. perna lihat dorang sekali di kl thrash, rasanya aku ada satu ja rilis dorang ni, yg cdr live hambur betabur tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu ada peluang, try dptkn kaset ni or demo triple H dorg..dijamin puas hati

      Padam
  2. Packaging ngn inlay lawa.ganas gitu

    BalasPadam
  3. Review yang best, semua ada. Terharu aku baca how much you appreciate the music you like.

    BalasPadam
  4. cantikk cover & inlay nya..

    BalasPadam