Khamis, 15 Ogos 2019

KL METALCAMP 2018 (10 YEARS ANNIVERSARY) 04/08/2018


Sepatutnya review ni aku rancang nak terbitkan seminggu selepas acara tersebut berlangsung. Tetapi aku pun pelik baru sekarang aku nak buat, banyak sangat skipnya…(setahun tertangguh..hahaahha). Konsert tahunan untuk ektrim metal tempatan bersama dengan band-band besar ni sudah cecah sepuluh tahun. Rasanya dalam 10 konsert yang telah dilangsungkan ni hanya tiga kali sahaja aku berkesempatan hadir iaitu pada tahun 2012(headline band Hate Eternal yang diadakan di stadium Chin Woo, 2013(headline band Destruction) dan tahun 2018(headline band Impiety).


Salah satu penyebab untuk aku wajib hadir konsert ni adalah disebabkan kehadiran band Impiety, lagenda death metal tempatan iaitu Sil Khannaz dan semestinya band dari death metal dari siam iaitu Savage Deity. Macam biasa lah dihari kejadian  aku lewat sampai ke venue, KL BlackBox Solaris Dutamas dalam sekitar jam 4.30 petang. Konsert bermula pada pukul 3.00 petang dan aku terlepas band pembukaan pada waktu tersebut Kreation. Sampai dekat venue aku terus beli tiket dengan harga rm60. Nombor pergelangan tangan pass masuk aku dah cecah angka 300. Masuk je venue memang hampir penuh ruang tersebut. Band yang sedang beraksi pada waktu itu adalah band DEAD ataupun IVIVV. Band black metal yang berasal dari Pahang ni adalah pertama aku melihat mereka beraksi di pentas. Lagu yang dimainkan memang cukup kemas tetapi kurang showmanship.




Band seterusnya adalah Savage Deity yang berasal dari Thailand. Band ni memang aku dah kenal sejak tahun 2012 lagi melalui media sosial. Membawakan muzik old school death metal yang sememangnya genre kegemaran aku. Lagu-lagu yang dibawakan oleh mereka memang cukup bertenaga, cukup sifat old school death metal dan showmanship yang agressif. Kalau didengar lagu-lagu mereka memang mirip band dari US iaitu Sadistic Intent dan juga rilisan awal album Morbid Angel era Altar of Madness dan Abomination Desolation. Keseluruhan persembahan memang aku terhibur. Selepas dorang beraksi aku terus dapatkan album terbaru mereka yang dijual di gerai gig.



Selepas band Savage Deity beraksi, band Massacre Conspiracy mengambil alih pentas. Persembahan mereka memang cukup bertenaga dari semua aspek. Lagu-lagu mereka boleh tahan hebatnya. Tapi sayang genre yang mereka bawakan adalah bukan selera saya iaitu metalcore. Semasa persembahan mereka ni lah aku mengambil kesempatan untuk berkunjung ke gerai-gerai barangan metal yang dibuka didalam venue untuk membeli barang-barang yang menarik. Ni aktiviti memang wajib dilakukan setiap kali berkungjung ke gig-gig.



Band seterusnya adalah band Mutilation. Band death/grind tempatan ni adalah band lama yang sudah wujud sejak awal 90’an lagi. Aku pun baru tahu kewujudan mereka apabila label underground Afterlife Production merilis demo mereka dalam bentuk kaset dan diikut label Basement Record meliris benda yang sama dalam bentuk kaset. Persembahan mereka biasa-biasa sahaja.



Habis sahaja persembahan Mutilation aku terus keluar venue untuk berehat dan mengambil udara segar. Dapat lah jumpa rakan-rakan yang dikenal dan juga rakan kenalan yang muka mereka akan sentiasa muncul di gig-gig sekitar KL. Sempat juga minum-minum petang dan berjumpa dengan saudara Dzul iaitu pemilik blogger UvianHell. Macam biasa lah borak-borak santai dan topik utama memang muzik metal keseluruhannya.



Waktu maghrib baru kitaorang masuk semula ke venue dan sebelum masuk ada rakan yang tunjukkan angka pas masuk dah cecah nombor 500 lebih dan bila masuk ke venue memang crowd lebih padat dan sempit dari sebelumnya. Masa tu Sil Khannaz sedang beraksi di pentas. Macam biasa Sil Khannaz memang tidak pernah mengecewakan setiap kali beraksi. Memang memberikan 100% kepuasan.



Selepas Sil Khannaz beraksi, ada satu acara penyerahan anugerah ala-ala AIM…hahaahaha Tujuanya adalah untuk memberi penghargaan kepada Insan-insan belakang tabir KL Metalcamp dan juga Otai-otai scene metal tempatan seperti Aru (Koffin Kanser) dan Roshdan(Punisher). Selepas acara tersebut baru lah band Punisher beraksi. Band lama thrash metal tempatan akhirnya muncul sempena dengan rilisan debut EP mereka.


Deadsquad mengambil alih pentas selepas Punisher menamatkan persembahan mereka. Band yang berasal dari negara jiran Indonesia ini berjaya memukau keseluruhan crowd dengan irama technical death metal yang penuh bertenaga.


Band terakhir yang beraksi pada malam tersebut adalah band yang aku nanti-nantikan  iaitu Impiety. Populariti band ini memang cukup terkenal di Malaysia mahupun di luar negara. Kali terakhir mereka beraksi di KL adalah pada tahun 2012. 100% kepuasan tetapi sayang persembahan mereka terpaksa dipendekkan atas sebab kesuntukan masa. Dah lewat malam. Anggaran Metalhead yang hadir pada malam tersebut adalah dalam sekitar 800 ke 900 orang. Tahniah penganjur, band dan crowd yang hadir pada malam tersebut.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan