Jumaat, 17 Ogos 2018

KREATOR - Endless Pain



Band yang tidak perlu diperkenalkan lagi dan merupakan salah satu pengaruh terbesar bagi irama Thrash Metal dunia. Semestinya mereka adalah gergasi awal Teutonic Thrash Metal yang sealiran dengan Sodom dan Destruction. Album “endless pain” ini adalah album pertama Kreator yang diterbitkan pada sekitar tahun 1985.




Agresif, laju dan primitif adalah cara permainan Kreator pada album pertama ini. Tiada istilah permainan teknikal pada riff-riff gitar mereka, yang ada hanya riff-riff simple dan buas. Produksi rakaman pun memang raw. Betul-betul Thrash Metal barbaric. Zaman tu memang orang berebut untuk mainkan tempo lagu selaju-lajunya.




Lagu permulaan “endless pain” adalah merupakan lagu klasik mereka yang mana vokal digalas oleh drummer mereka, Ventor. Beliau membuktikan bahawa seorang drummer boleh menggalas tugas sebagai vokalis. Posisi vokalis ini dikongsi bersama dengan frontman mereka iaitu Mille Petrozza. Lagu-lagu klasik yang terdapat dalam album ni antaranya “tormentor”, “total death”, “strorm of the beast”, “flag of hate” dan “dying victim”. Semestinya lagu-lagu tersebut sentiasa menjadi lagu-lagu cover bagi band-band ekstrim metal yang baru.




Diluar sana suda beratus-ratus review menceritakan tentang album ni dan semestinya album ini adalah sangat besar pengaruhnya bagi pergerakan awal kemunculan asal usul/akar kepada muzik death metal dan black metal. Yang pasti Kreator tidak akan kembali lagi kepada rilisan seperti macam album ni. Lihatlah Kreator zaman millenium/sekarang yang mana muzik mereka berubah hampir 70%..produksi yang lebih jelas, bersih, riff gitar yang progresif, kurang agresif thrash metalnya dan lebih banyak part melodi pada setiap lagu. 





RUJUKAN BLOG:
1) KREATOR - Past Life Trauma 1985-2000

2 ulasan:

  1. kenangan zaman remaja...manusia berevolusi...begitu juga pemuzik...

    BalasPadam
  2. Rasanya band ni nda mau datang malaysia sudah haha.. aku belum ada album ni.

    BalasPadam