Selasa, 3 November 2015

SILENT DEATH - Before The Sunrise

Kalau diikutkan sejarah hidupku, Silent Death adalah band death metal malaysia yang kedua aku kenal selepas Sil Khannaz iaitu selepas meminjam kaset kompilasi Panggilan Pulau Puaka vol.1 dari rakan sekolah aku pada tahun 2001. Masa tu aku dah taksub sangat dengan muzik ekstrim metal ni terutamanya death metal dan melalui aktiviti pinjam-meminjam dari rakan sekolah ni lah yang dapat menambahkan ilmu aku tentang muzik ekstrim metal. Tapi kebanyakan kaset-kaset yang aku pinjam dari rakan sekolah aku semuanya hak milik abang mereka. Senang cerita semua rakan sekolah aku semuanya bukanlah peminat muzik ekstrim metal...dorang ni pun macam orang lain juga sekadar mendengar sahaja..hahahaha
Pada masa tu rasanya aku mengabaikan semua lagu di dalam kaset kompilasi tersebut memandangkan sound kaset tu dah rosak dan tak jelas. Kira Potong stim lah nak dengar lagu Silent Death...hahahaha Rasanya pada sekitar hujung tahun 2005 baru aku membeli kaset album "before the sunrise" ni. Masa tu ada duit lebih dan hati tergerak nak beli album ni...hahahaha Menyesal juga lah tak beli album ni  sejak dari awal lagi...lagu semua sedap-sedap dan sememangnya melekat dikepala. Album ni diiktiraf antara album terbaik death metal malaysia yang dihasilkan pada era awal 90'an sezaman dengan Suffercation"day of  darkness", Brain Dead " from the ecstacy" dan Sil Khannaz "conception of madness". Aku tak hairanlah mengapa sehingga kini masih ada lagi generasi baru metalhead malaysia dan negara luar mencari album ni.
Sehingga hari ini, album ni dah diulang cetak sebanyak tiga kali iaitu 1 format kaset keluaran Psychic Scream Entertainment (tahun 2004) dan 2 kali format cd keluaran Thrashingfist Production (tahun 2009 dan 2015. Cetakan asal album ni adalah keluaran Dark Journey Records dalam format kaset pada tahun 1993. Jumlah keseluruhan versi cetakan kaset ni ada 4 versi iaitu 2 versi kaset dan 2 versi cd( setiap versi cd hanya terhad kepada 500 cetakan). Aku punya koleksi hanya ada 3 versi sahaja yang mana semuanya versi cetakan semula. Hanya versi asal(Dark Journey Record) sahaja yang belum ada dalam simpanan. Kalau nak beli rasanya memang aku dah tak mampu memandangkan harga yang mahal.(kalau nak beli memang kena tunggu kena loteri...hahahaha)
Dalam 4 versi album ni, rasanya aku tak bekenan dengan cetakan cd versi 2009 keluaran Thrashingfist Production. Inlay cd hanya jenis yang lipat dua dan sangat simple. Senang cerita memang mengecewakan lah...hahahaha Walaupun versi cd 2009 ni kualiti inlaynya yang kurang memuaskan, versi ni dah capai status soldout pun. Ada rakan yang tak berkesempatan membelinya menawarkan kepada aku untuk membelinya dengan harga yang mahal. Tapi hati tetap tak nak jual...hahahaaha. Versi cd 2015 rasanya yang terbaik setakat ni dengan booklet yang berkualiti+tebal+gambar-gambar rare+lagu bonus. Tak lama lagi cd ni akan capai status soldout dan harga pun akan melambung tinggi pada masa hadapan....hahahaha Bagi aku album ni wajib dimiliki oleh metalhead tempatan memandangkan ia merupakan bahan sejarah muzik ektrim metal malaysia.
Dekat atas ni adalah inlay versi 2009(jenis yang lipat dua) manakala yang dibawah adalah booklet versi 2015



5 ulasan:

  1. best tengok inlet packaging cam gini

    BalasPadam
  2. Wah..blog pc kokak pun cite Silent Death.ada reissue punya eh?boleh beli ni.dulu penah beli kaset dia masa tahun 93 dulu

    BalasPadam
  3. berbaloi versi 2015 ni...memang patut beli

    BalasPadam
  4. aku tak beli versi 2015 tu, bajet lari. aku ada kaset dark journey tampa inlay, ngan cd keluaran pertama. aku dulu pun ingatkan nda best band ni, bila dgr satu album makin lama bikin gian muziknya..

    BalasPadam