Rabu, 21 Januari 2015

DESASTER - divine blasphemies


Tahun 2005 boleh dikatakan aku memfokuskan pencarianku hanya untuk band-band old school death metal.Yang peliknya band Desaster antara band yang menarik perhatian aku walaupun band ini bukanlah band death metal. Pertama kalinya aku kenal band ni adalah melalui aktiviti pinjam-meminjam kaset dari sahabat aku. Masa tu kalau aku tak silap aku berkunjung ke rumah beliau untuk lepak/borak-borak kosong tentang aktiviti metal dan secara kebetulan dia offer bagi pinjam beberapa kaset dan salah satunya adalah kaset Desaster"divine blasphemies". Sebelum ni aku hanya dapat info pasal band ni melalui fanzine yang aku beli(api fanzine vol.3). Pertama kali dengar album ni memang terus melekat di kepala. Cuma masa tu niat memiliki album ni memang tiada disebabkan bajet yang terhad. Cd ni pun aku beli online sekitar tahun 2011. Desaster bukan lah band baru tetapi sudah wujud pada penghujung tahun 80'an dan memainkan irama Black/Thrash Metal + riffing melodi traditional heavy metal dan salah satu keunikan band ni adalah suara vokalis yang growl tahap death metal.(kebanyakan band black/thrash kan vokalisnya mesti ke arah black metal) Senang cerita album yang di rilis pada tahun 2002 ni memang mudah untuk aku hadam. Lagu kegemaran aku semestinya track pembukaan "divine blashpemies",  "beast of wrath and victory" (yang penuh dengan riff melodi), "alliance to the powerthrone" dan lagu "nighthawk"(lagu duet bersama dengan Mille Petrozza-Kreator).Sampai sekarang album ni sentiasa menjadi playlist kegemaran aku.Yang paling penting Desaster sangat berbeza muziknya dari gergasi Thrash Metal dari Jerman yang secara umumnya kita sudah terbiasa dengan band-band lagenda seperti KREATOR, SODOM dan DESTRUCTION..!!!TEUTONIC THRASH ATTACK!!!



3 ulasan:

  1. perna tgk kasetnya dijual dfb, tapi tak tegerak hati pula mau beli. kena tray dulu di utube ni, kalau ngam kasih masuk dalam list..

    BalasPadam
  2. Love your writting style.
    Aku enjoy geeting info and knowledge here.

    BalasPadam
  3. album terbaik Desaster.... masa terbitnya album ni kami selalu jamming lagu "Alliance to the Powerthrone"...

    BalasPadam