Isnin, 9 Julai 2018

DISMEMBER - Massive Killing Capacity


Dismember muncul dengan album ketiga pada tahun 1995 dengan membuat perubahan mendadak dari segi susunan muzik iaitu dengan terma konsep muzik yang dipanggil death n roll. Agaknya terpengaruh dengan band Entombed yang sebelum ini membawakan konsep muzik yang sama melalui album “wolverine blues” yang diterbitkan pada sekitar tahun 1994.  Terma death n roll pada masa tersebut adalah baru lagi ketika diperkenalkan oleh Entombed. Muzik Swedish death metal digabungan dengan muzik rock era 70’an dan jadilah konsep death n roll.


Memang tidak dapat dinafikan bahawa line-up Entombed dan Dismember merupakan rakan baik dan sama-sama berjuang dalam menaikkan scene Swedish death metal pada era penghujung 80’an. Drummer Dismember iaitu Fred Etsby sering bertukar-tukar riff gitar dengan Nicke Andresson yang merupakan drummer Entombed. Mereka berdua ni lah tunjang utama bagi band masing-masing dalam penciptaan lagu. Jadi dalam lagu Entombed ada riff Dismember dan dalam lagu Dismember ada riff gitar Entombed dan sebab itulah kedua-dua album mereka hampir sama bunyinya.


Rasanya selepas muncul dengan dua album death metal yang agressif, Mereka ingin mencuba sesuatu yang lain dari konsep asal mereka melalui album “massive killing capacity”. Tombol volume pada pedal distortion dikurangkan begitu juga dengan beat double bass dan kebuasan riff-riff death metal turut dikurangkan. Manakala kelajuan thrash metal diperlahankan dan digantikan dengan tempoh rock and roll. Terus terang aku cakap yang album ni bukan la album kegemaran aku tapi kepala aku masih boleh lagi layan lagu-lagu yang terdapat dalam album ni.


Tracklist:

1) i saw them die
Lagu pembuka untuk album ni memang cukup sifat death n rollnya. Gabungan death metal dan rock and roll memang cukup untuk memaksa kepala headbanging santai…hahaha tiada pukulan double bass drum dan kelajuan thrash metal.

2) massive killing capacity
Intro lagu memang trademark riff gitar death metal dismember, Cuma bila masuk part drum tiada pun part-part skank beat old death metal dan kelajuan beat thrash metal walaupun lagu rancak. Yaa kan album ni bertemakan death n roll. Tajuk album di ambil berdasarkan  tajuk lagu ni.

3) on frozen fields
Bila muncul lagu ni barulah kedengaran sound trademark death metalnya dismember. Cuma lagu ni kurang buas dan kasar. Mungkin disebabkan penggunaan pedal distortion heavy metal yang volumenya dikurangkan.

4) crime divine
Lagu ni memang berentak death n roll dan semestinya santai…ibarat mendengar lagu band rock ACDC. Cuma bezanya riff gitar memang berat….hahahaha

5) to the bone
Tajuk lagu sampai ke tulang??? Hahahaha Death n roll to the bone.

6) wardead
Lagu berentak death metal yang diambil dari ep mereka iaitu casket garden. Tajuk lagu memang ganas dan Satu-satunya lagu paling berat dalam album ni. Lirik lagu bertemakan perang

7) hallucigenia
Yang best lagu ni riff-riff gitar seakan-akan bermelodi timur tengah(Arabic) dicampurkan dengan riff suram death n roll…hallucigenia adalah fosil cacing purba misteri  yang mempunyai duri-duri sepanjang tubuh…tapi konsep lirik pula memang berkisarkan alam kegelapan.

8) collection by blood
Melodic death metal versi dismember. Fred Etsby sendiri mengaku dalam satu temuramah zine yang beliau terpengaruh dengan melodic death metal dari Gothenburg. Terdapat pengaruh susunan melodi heavy metal yang menjadikan lagu senang dihadam.  Tajuk lagu ni memang popular dikalangan peminat dismember.

9) casket garden
Lagu ni terlebih dahulu diriliskan dalam ep Casket garden. Lagu yang memperkenalkan peminat dismember kepada konsep muzik death n roll. Lagu sentiasa menjadi setlist live mereka.

10) nenia
Satu-satunya lagu instrumental dalam album ni. Melodi lagu memang sedap dan kedengaran macam melodi tradisional Sweden. Melodi lagu memang senang melekat dikepala.

11) life-another shape of sorrow
Intro melodi lagu yang slow, penuh dengan aura kesuraman dan kesedihan. Lagu penutup dalam album ni yang susunan lagunya  100% death metal dismember dan sememangnya memberikan kepuasan, Lirik lagu berkisarkan ucapan selamat tinggal dari seseorang sebelum menghembuskan nafas terakhir.


Album ni pada asalnya dikeluarkan oleh label Nuclear Blast. Pada tahun 2005, album ni dkeluarkan semula oleh label dari Sweden iaitu Regain Records. Untuk versi cetakan semula  Regain Record terdapat beberapa lagu bonus:

12) Justifiable homicide
Salah satu 1 yang terdapat dalam ep casket garden.

(Versi demo tanpa vokal)
13) collection by blood
14) life-another shape of sorrow
15) on frozen field/shadowland




3 ulasan:

  1. bang, review PUNISHER Dehumanized please. hehe

    BalasPadam
  2. lebih bersih...lebih melodic...ada 3, 4 buah juga lagu yang best...tapi aku suka solo2 rock dan maidenish mereka...

    BalasPadam
  3. Terbaik punya review.aku suka baca kalo masuk kt sini.heheh

    BalasPadam