Isnin, 2 Disember 2019

IRON MAIDEN - Killers


Kalau ditanya album Iron Maiden yang aku paling suka, secara peribadi sudah semestinya aku akan jawab album kedua mereka iaitu “killers” yang dikeluarkan sekitar tahun 1981. Yang pasti aku belum lahir lagi lah…hahahaha Boleh dikatakan setiap kali aku pasang/mainkan album ni, tiada skip untuk berehat dan memang aku akan ulang-ulang sehingga aku puas. Paling diingat adalah track intro/instrumental “the ides of march” yang selalu menjadi anthem pembuka konsert mereka. Ia ibarat Judas Priest dengan “the hellion” manakala Iron Maiden dengan “the ides of march”.


Ramai juga hardcore fan Maiden yang kurang gemar dengan album ni, mungkin disebabkan posisi vokal masih lagi diisi oleh Paul D’ Anno. Sememangnya majoriti mereka lebih menyukai suara Bruce Dickinson. Rasanya sehingga hari ini, hanya lagu “wrathchild” sentiasa menjadi setlist live mereka begitu juga dengan playlist album-album kompilasi. Album ni juga merupakan album pertama Maiden bersama gitaris lagenda mereka iaitu Adrian Smith.


Track-track kegemaran sudah semestinya “wrathchild,”murder in the rue morgue”, “killer” dan “purgatory”. Bagi aku album ini memang lebih laju dan lebih buas dari album debut mereka dan juga album-album Maiden era millennium. Album adalah merupakan salah satu album kemuncak bagi era liar dan agresif New Wave of British Heavy Metal. Kesilapan pendengar muda/generasi baru adalah mereka selalu bermula dengan album Maiden era millenium yang aku rasakan kurang liar, tanpa mengkaji/mendengar album-album terawal mereka.


CD yang aku beli ini adalah cd cetakan semula versi Enchanted yang dikeluarkan sekitar tahun 1998 yang mengandungi bonus track video “wrathchild” dan “Killers” + sudah semestinya booklet yang tebal beserta dengan gambar-gambar rare. "Please...take me away...take me away..so far away."..hahahhaha











Rujukan Blog:
1)IRON MAIDEN - Iron Maiden

Tiada ulasan:

Catat Ulasan