Isnin, 7 Disember 2015

HERRIOT - Transworld Chaos

Selepas meriliskan EP "Celestial Obelisk" pada tahun 2001, Herriot muncul dengan album baru bertajuk "Transworld Chaos" pada tahun 2001. Pada masa tu memang aku tak tahu langung tentang kewujudan album ni dan sehingga lah aku terbaca review dari majalah ROTTW pada awal tahun 2002 kalau tidak silap aku dan review yang aku baca rasanya memang tidak banyak membantu menjelaskan album tersebut...ini pendapat peribadi aku lah...hahahaha Hanya selepas aku membeli kaset kompilasi Panggilan Pulau Puaka Vol 4, part 2 baru lah aku dapat dengar salah satu lagu yang terdapat dalam album ni iaitu "Life Hunter". Maklum lah rasanya album ni memang tidak pernah pun dijual di kedai muzik sekitar bandar Tawau dan memang tiada peluang lah untuk aku mendengarnya.
Hanya sekitar tahun 2003 baru aku dapat dengar album ni, iaitu melalui kaset yang aku pinjam dari abang sepupu aku. Dia belajar dekat bandar Kota Kinabalu, memang senang lah beli album ni. Kaset inlay dan kotak semua dah hilang dan hanya tinggal kaset sahaja...boleh lah, janji sound kaset masih boleh dengar..cuma feel terbantut sedikit disebabkan tiada kaset inlay untuk dibelek dan dibaca..hahahaha Tahun 2004 baru lah aku dapat tengok inlaynya memandangkan roomate aku masa belajar dekat UiTM ada memliki kaset ni. Album memang selalu menjadi playlist dalam bilik asrama kami. Hujung tahun 2014 baru aku beli kaset ni di kedai Nebiula memandangkan masa tu kedai nak tutup dan kaset ni dijual dengan harga rm10(masih bungkus lagi). Ada duit lebih memang sambar.
Album ni mengandungi 9 buah lagu keseluruhannya yang padat dengan irama Melodic Death Metal. Rasanya rujukan yang paling hampir untuk album ni adalah mirip album In Flames "Colony". Ada dua lagu yang menggunakan clean vokal iaitu "light my darknesss" dan "coming home". Lagu "eastern massacre" pula riff gitar dan rentak lagu memang lebih terarah old school death metal, kurang melodi berbanding dengan lagu-lagu yang lain. Lagu kegemaran aku pastinya "nation of parasite", "life hunter" dan "transworld chaos". Cuma dalam album ni dan EP mereka yang lepas bagi aku hanya 1 sahaja yang aku tak suka iaitu bunyi snare drumnya. Keseluruhan album bagi aku tiada masalah mendengarnya disebabkan riff-riff lagu yang melodi, melekat dikepala dan senang diingat. Sayangnya disebabkan aku terlepas pandang album ni, aku tak dapat beli format cd yang suda pupus dipasaran.


4 ulasan: