Jumaat, 10 April 2015

REPUGNANT - epitome of darkness

Sebut nama Repugnant, peminat death metal era millenium pastinya mengenali band ni. Kalau Entombed mempopularkan gelombang swedish death metal era akhir 80'an dan awal 90'an, Repugnant pula adalah band yang membawa impak besar kepada generasi baru peminat death metal era millenium. Hari ni pun dapat kita lihat band-band baru old school death metal majoritinya terpengaruh dengan Repugnant. Band yang ditubuhkan sekitar tahun 1998 ni adalah pencetus wabak "New Wave Old School Swedish Death Metal" yang seangkatan dengan Kaamos dan Verminous. Yang pasti bila aku terpengaruh dengan band ni iaitu pada sekitar tahun 2007 melalui internet dan zine, dan secara kebetulan kawan yang aku selalu order cd-cd death metal melalui distro beliau offer album ni dekat aku sekitar tahun 2009, tanpa berfikir panjang aku terus beli cd ni..(benda dah ada depan mata..sambar je lah)...hahahaa
Sememangnya aku dah terbiasa dengan muzik death metal sweden melalui band Dismember, Entombed, Unleashed dan Grave. Boleh dikatakan irama swedish old school death metal menjadi keutamaan aku sejak 2005 dan apa sahaja band yang termasuk dalam kategori tersebut memang aku akan beli rilisannya. Namun apa yang menarik bila aku jumpa band Repugnant, memang terdapat kelainan/perbezaan bila mendengar muzik death metal dorang. Kalau Entombed/Dismember menitik-beratkan bunyi gitar yang berat(bunyi"buzzsaw" dari pedal boss heavy metal distortion) yang menjadi trademark band-band sweden, Repugnant pula muncul dengan versi death metal yang orang putih cakap raw, ugly and primitive..(anggota band siap pakai corpse pain lagi,,,hahaaha). Senang cerita, buka je youtube dan pilih 1 lagu Dismember/Entombed dan 1 lagu Repugnant...dengar dan buat perbandingan dan dari situ boleh tau kelainan muzik Repugnant..hahaaha Bagi aku formulanya Morbid+Nihilist/old Entombed+Merciless=REPUGNANT
Album Epitome of Darkness ni dirilis pada tahun 2006 melalui label Soul Seller Records, label yang berasal dari Holland dan album ni merupakan satu-satunya album dorang dan selepas tu repugnant dibubarkan pada tahun 2011. Ada khabar angin yang aku baca dekat internet, frontman band ni iaitu Tobias Forge a.k.a Marry Gore adalah Papa Emeritus(vokalis band Ghost). Tak tau la betul ke tak khabar angin ni. Lagipun band Ghost sampai sekarang identiti anggota band masih lagi misteri. Yang pasti drummer dalam album ni adalah bekas drummer Dismember album s/t 2008 iaitu Tobias Daun a.k.a Tom Bones...hahahaha. Album ni memang kegemaran aku, dan rasanya kalau ada extra bajet memang aku beli LP or kalau ada versi kaset pun wajib aku beli..hahahaha Sekian.


5 ulasan:

  1. padu band ni
    https://www.youtube.com/watch?v=hA6rLKknO7U

    BalasPadam
  2. Tak biasa dengan band2 death metal era millenium....tapi test kat youtube memang power band ni...

    BalasPadam
  3. aku yg aku tahu hanya band2 yg fames saja, yg ni baru tahu, nanti layan di utube...

    BalasPadam
  4. tulisan2 kau sangat informatif dan ditulis very layman terms.
    Memang tulisan peminat cara kau tulis. Keep it up

    BalasPadam
  5. Epitome Of Darkness... Memang raw gila!!! Hahaha! Puas hati dengar lagu2 mereka!

    BalasPadam